Alimentația pacientului cu dislipidemie (colesterol mărit)

05 august, 2020
Ce este Dislipidemia?

Dislipidemia se referă la valori considerate nesănătoase ale uneia sau ale mai multor tipuri de lipide (grăsimi) prezente în sânge. Sângele conține trei tipuri principale de lipide (LDL-colesterol, HDL-colesterol și trigliceride). Dacă ai dislipidemie, de regulă, acest lucru înseamnă că valorile colesterolului LDL și valorile trigliceridelor tale sunt prea mari. Totodată, dislipidemie înseamnă și că valorile colesterolului bun, HDL, sunt prea scăzute.

Dacă suferi de această afecțiune, este important să fii foarte atent la alimentația ta și să încerci, pe cât posibil, să incluzi în dietă acele alimente care au puterea de a reduce valorile colesterolului "rău".

Consecințele dislipidemiei:
  • Factor de risc pentru bolile cardiovasculare;
  • Ateroscleoza;
  • Boala vasculară periferică.

Dislipidemia poate duce la apariția depozitelor de grăsimi pe artere, ceea ce poate cauza probleme serioase, precum infarctul miocardic ori accidentul vascular cerebral, așa că pacienții care suferă de această afecțiune trebuie să facă tot posibilul pentru a reduce colesterolul si trigliceridele din sânge. 

Principiile alimentației corecte a pacientului cu dislipidemie:
  1. Să știți câte calorii mâncați. Pentru asta verificați etichetele produselor pe care le cumpărați și vedeți câte calorii conțin 100 mg de produs.
  2. Mâncați alimente sărace în grăsimi rele (grăsimile trans și cele saturate, ex. alimentele prăjite, margarina, produsele de patiserie, chipsuri etc.), ele trebuie să reprezinte sub 7% din totalul de calorii.
  3. Mâncați cât mai multe fructe și legume. Consumați cereale, paste, orez și pâine integrală. Aceste produse conțin vitamine, uleiuri bune pentru organism și fibre. Există fibre solubile (care ajută la scăderea colesterolului), care provin din orez, mazăre, fasole, citrice, pulpa mărului, căpșune și fibre insolubile care nu scad colesterolul, dar ajută la tranzitul intestinal și previn constipația: din pâine integrală, varză, morcovi, coajă de măr, conopidă etc.
  4. Să știți că fructele proaspete sunt mai sănătoase decât sucurile naturale (prin prelucrare se pierd fibrele, sucurile cresc glicemia mai brutal).
  5. Să mâncați pește, pui (fără pieliță), carne slabă.
  6. Să preparați mâncarea prin fierbere, la cuptor cu puțin ulei, la microunde sau la grătar. Evitați prăjitul alimentelor în tigaie, cu mult ulei.
  7. Să mâncați lapte degresat (1% grăsime) și produse din lapte degresat, iaurt în loc de smântână.
  8. Să știți că puteți să mâncați albușuri, dar gălbenușuri cât mai rar (maxim două gălbenușuri într-o săptămână). Folosiți în loc de maioneză ulei vegetal, muștar, iaurt.
  9. Încercați să slăbiți progresiv.
  10. Consumați o varietate bogată de legume şi fructe. Cu cât au o culoare mai intensă, cu atât sunt mai bune, întrucât au un conţinut mai bogat de micronutrienţi (de exemplu: spanac, morcovi, piersici, fructe de pădure).
  11. Alegeți cereale integrale şi alimente bogate în fibre. În această categorie intră legumele, leguminoasele (fasole, linte, etc) şi fructele. Cerealele integrale includ preparate din grâu integral, ovăz, secară, orz, orez brun, hrişcă, bulgur, mei şi quinoa.
  12. Încearcați să folosesiți puţin sau chiar deloc sarea.
  13. Încearcați să evitați carnea procesată (fiind bogată în sare). Reducerea aportului de sare va conduce la scăderea valorilor tensiunii arteriale şi a riscului de boală cardiovasculară.
  14. Evitați alimentele şi băuturile cu mult zahăr sau îndulcitori (glucoză, fructoză, maltoză, sucuri concentrate, siropuri).
  15. Hidratați-vă! Apa este esenţială pentru bună funcţionare a organismului uman. Zilnic corpul nostru pierde aproximativ 2 litri de apă. Aceştia trebuie înlocuiţi cu apă proaspătă sau cu apă din alimente. Creşteți consumul de lichide atunci când faceți activitate fizică, când e foarte cald afară, când aveți afecţiuni cauzatoare de febră, diaree sau vomismente.

Pe www.cardioportal.md poți adresa întrebările care te preocupă direct medicului cardiolog Medpark!